Ole Pro-blogi

VUOROIN VIERAISSA

No mitä tämä sitten tarkoittaa??

Sanapari tuli mieleeni kun loman jälkeen töitä käynnistellessä on tuntunut siltä että eri toimialat hakevat kiihkeästi toisiaan. Hyvinvointia on kautta aikain rakennettu omissa poteroissaan ja haettu kasvua omalle toimialalla ja mieluummin vielä  yksin. Jonkin ajan kuluttua alettiin älyämään että hei, kun kaveri on vieressä niin minäkin saan enemmän. Tämä ajatus on toiminut niin matkailukeskuksissa kuin vaikkapa basaarikadulla tai kuntosalikeskittymissä .

Haaga-Perho tutkii matkailukeskusten suositteluhalukkuutta vertailututkimuksena

Muutaman vuoden tauon jälkeen Haaga-Perho tutkii jälleen seuranta- ja vertailututkimuksena Suomen matkailukeskusten kehitystarpeita.  Edellisissä vertailututkimuksissa (vuosina 2005-2012) selvitettiin asiakastyytyväisyyttä.

SISÄLTÖMARKKINOINNILLA ETUMATKAA

Sisältömarkkinointi on asiantuntijamarkkinointia, jonka avulla tuotetaan lisäarvoa, hyötyä ja iloa olemassa oleville ja potentiaalisille asiakkaille. Kaupallisissa sisällöissä ei kerrota yrityksestä eikä yrityksen tuotteista vaan sen tarkoitus on vaikuttaa lukijoihin sisältöjen kautta muuttamalla kuluttajien ostokäyttäytymistä, kasvattamalla asiakasuskollisuutta, brändäämällä yrityksen asiantuntijuutta ja tehdä näillä keinoin lisää kauppaa.

Asiakas palvelujen kehittämisen ytimessä

Välillä ajatusten liikkeelle saamiseen tarvitaan kuuntelua, yhteistyötä ja vuorovaikutusta. Muutama viikko sitten osallistuin Laurean järjestämään Service Innovation and Design -seminaariin. Päivän puheenaiheena oli Design (f)or Value in Service Business? Miten tuon nyt sitten kääntäisi – ’Palveluliiketoiminnan muotoilu vai arvo?’ vai ’Tuoko palvelumuotoilu lisäarvoa liiketoiminnalle?’

Maabrändin ihmeellinen maailma

Uganda, Afganistan, Malesia, Saksa, Brasilia, Karibia. Jokaisesta niistä meillä on jonkinlainen, ohut mielikuva. Ellemme jostain syystä ole niiden tuntijoita, tietomme on miltei arvaus. Kuumahan siellä on, soditaan, samba soi. Onko Karibia edes maa? Niagara ei ole maa, mutta missä hiidessä se on.
Tuo liki arvailu on sitä maamielikuvaa. Suomellakin se on. Ohut, mutta myönteinen. Suurin osa maailmasta ei tiedä meistä juuri mitään, mutta ajattelee, että eiköhän ne kaverit siellä hoitele hommia ihan suhteellisen OK.

Tarinallistamalla palvelun tarina näkyy, kuuluu, tuoksuu, maistuu ja tuntuu

Puhutaan palvelumuotoilusta (service design) ja elämyssuunnittelusta (experiencedesign). Tarinallistajana ajattelen, että lisäksi on olemassa myös palveluiden tarinallistaminen eli tarinalähtöinen palvelumuotoilu (story design). Tarinallistaminen ja elämyssuunnittelu kuuluvat palvelumuotoilun sateenvarjon alle; tarinallistaminen on yksi elämyssuunnittelun menetelmä.

Tarunomainen matkailun tulevaisuus

Sana tulevaisuus herättää mielikuvituksen valloilleen. Ajatukset lähtevät kiertämään mitä erilaisimpia galaksiratoja. Tulevaisuuden matkailu on kiehtonut ihmisiä jo vuosisatoja. Sinnikkäiden yrittäjien ansiosta nautimme arkielämässä lentomatkustamisesta ja kohta jopa avaruusmatkailusta.
Tulevaisuuden maailma tarjoaa silmiin tarunomaisia näkymiä. Useat lähtevät etsimään omaa henkilökohtaista tulevaisuutta oikopäätä ennustajan luo tai aukaisevat iltapäivänlehden horoskooppisivun.

Joulupukki se on varsinainen edelläkävijä

Tieteen Kuvalehden mukaan Moni on yrittänyt laskea joulupukin nopeutta. Tulokset ovat vaihdelleet, mutta tässä on yksi tunnetuimmista arvioista:
Maailmassa on noin 378 miljoonaa joulua viettävää kristittyä lasta. Jos perheessä on keskimäärin 3,5 lasta ja heidän joukossaan vähintään yksi kiltti lapsi, joulupukin pitää siis ehtiä käydä 108 miljoonassa kodissa.

Apua mihin tämä maailma on menossa??

Joskus edelläkävijyys ja loppumaton kiivastahtinen pioneerityö hirvittää. Trendit, innovaatiot, ennakointi, kokeilut, uudistukset,  inspiraatiot ja intuitiot….Eikö tämä vauhti ikinä lopu?
Jos olisin älypuhelinfirman tuotekehitysjohtaja niin kylmä hiki kohoaisi otsalle -  kohtahan kun ei edes tarvitse enää mitään kännyköitä  taskuista kaivella kun sonnustaudutaan Google-laseihin!